فرزانه فلاح رتبه 8 كنكور سراسري89 در گفتگو با یزدفردا :

دانش آموزان حتماً با مشورت مشاورین و افراد آشنا به رشته های تحصیلی به انتخاب رشته کنند

یزدفردا :سركار خانم فرزانه فلاح یکی از افتخار آفرینان سال گذشته استان همیشه اول در کنکور سراسرسری یزد  که در آزمون سراسري سال 89 رتبه 8 منطقه دو در رشته علوم انساني را كسب نمود و هم اكنون دانشجوي رشته حقوق دانشگاه تهران و عضو بنياد ملي نخبگان مي باشد.


فلاح  نخبه یزدی در گفتگو با یزدفردا  نكاتي در مورد انتخاب رشته آزمون سراسري براي دانش آموزان  بر شمرده است كه  ضمن تشکر از همراهی ایشان با فردائیان  منتشر می گردد.


  • انتخاب رشته کنکور مرحله ای بسیار حساس و سرنوشت ساز است و چه بسا دانش آموزان با رتبه های خوب به دلیل عدم جدی گرفتن این مرحله به مطلوب خود نرسیده اند. پس از دانش آموزان عزیز خواسته می شود این مرحله را جدی بگیرند و با بهره گرفتن از تجارب مشاوران مجرب و دانشجویانی که هم اکنون در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند، انتخاب خوبي داشته باشند.

  • با توجه به تجربیاتی که تعدادی از دانش اموزان در سال گذشته در زمینه انتخاب رشته داشته اند وبرخی نیز احیاناً با مشکلاتی روبرو گشته اند مطالبی به تفصیل در اختیار دانش آموزان محترم قرار داده مي شود. به امید آنكه این مطالب مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد. البته این مطالب نظر شخصی اینجانب بر اساس تجربیات خود وسایر دانشجویان است که اکثراً در دانشگاههای خوب کشور مشغول تحصیل می باشند.

  • اولین نکته ای که دانش آموزان محترم می بایست از آن آگاهی داشته باشند علائق خود و میزان شناخت از رشته های مرتبط با علایقشان می باشد. به عنوان مثال دانش آموزی که علاقه چندانی به دروس ریاضی و محاسباتی ندارد، مسلما نباید سراغ رشته هایی چون حسابداری ، آمار ، ریاضی و برخی از رشته های مدیریتی برود و یا به عنوان مثال دانشجویی بدون هیچ گونه شناختی از رشته علوم سیاسی وارد این رشته می شود و بدون هیچ علاقه ای به تحصیل در این رشته می پردازد در صورتیکه همین فرد به رشته هایی چون روان شناسی و یا مشاوره علاقه داشته و به دلیل انتخاب رشته نادرست دچار مشکل گردیده است. در صورتیکه دانش آموز به رشته ای خاص علاقه دارد و آینده کاری رشته را نیز در نظر گرفته است ، حتما باید به علاقه خود بپردازد و اصولاً کسانی که با علاقه وارد رشته ای شده اند ، در ادامه تحصیل تا مدارج عالیه بسیار موفق ظاهر می شوند. به عنوان نمونه برخی از افراد با علاقه ای ویژه به تحصیل در رشته هایی نظیر ادبیات فارسی یا تاریخ پرداخته اند و هم اکنون در مقطع دکترا مشغول به تحصیلند و یا در مراکز آموزشی به عنوان مدرس به تدریس می پردازند. البته آشنايي كامل با رشته ها نيز بسيار مهم است. در غير اين صورت ممكن است دانش آموزي بدون شناخت رشته اي را انتخاب نمايد ولي بعداً دريابد كه آن رشته مد نظر وي نبوده است. مثلاً دانشجويي رشته مهندسي عمران نقشه برداري را به گمان اينكه با رشته مهندسي عمران تفاوتي ندارد انتخاب مي كند،درصورتي كه اين دو رشته بسيار متفاوتند يا مثلا دانش آموزي رشته فقه و حقوق دانشگاه يزد را با رشته حقوق اشتباه مي گيرد و بعدا به تفاوت ماهوي اين دو رشته پي مي برد.

  • نکته دومی که باید دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته به آن توجه نمایند، دانشگاه و شهر محل تحصیل می باشد. شهر محل تحصیل اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتیکه فرد توانایی زندگی در شهری دیگر و تحمل دوری از خانواده را به هیچ وجه ندارد، می بایست نسبت به انتخاب رشته در شهری به غیر از شهر محل سکونت دقت بسیار به عمل آورد. البته هم اکنون درصد زیادی از دانشجویان دانشگاهها را دانشجویان غیر بومی تشکیل می دهند ولی تعدادی از دانشجویان هم هستند که مشکلات زیادی با تغییر محیط داشته و در نهایت به فکر انتقال یافتن به شهر خود افتاده اند که البته این کارهم فرایندی زمانبر و انرژی بر می باشد و در پاره ای از موارد غیر ممکن می باشد به عنوان مثال دانشجویانی که در شهرهای دیگر در رشته حقوق یا مهندسی شیمی تحصیل می کنند، در صورتیکه بخواهند به یزد منتقل شوند ، به دلیل عدم وجود این دو رشته در دانشگاه یزد، باید در رشته دیگری به تحصیل بپردازند و یا قید انتقال را به کلی بزنند. البته دانشجویان باید امکانات دانشگاه از قبیل خوابگاه و یا امکانات ایاب وذهاب را در نظر بگیرند که به این مطلب در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اشاره گردیده است.

  • نکته دیگر آنکه با توجه به تغییر ظرفیت برخی از رشته ها در دانشگاهها در سالهای مختلف، چندان به قبولی های سالهای گذشته نمی توان اعتماد کرد. به عنوان مثال در سال 89 دانشگاه تهران در رشته روانشناسی پذیرش دانشجو نداشت و با توجه به استقبال زیاد از رشته روانشناسی رتبه های پذیرفته شده در این رشته با تغییرات محسوسی نسبت به سال 88 روبرو گرديد و از این رو کسانی که بر اساس پذیرفته شدگان سالهای قبل انتخاب رشته نموده بودند، با مشکلاتی روبرو شدند و یا اینکه امسال دانشگاه علامه طباطبایی تنها در 6 رشته پذیرش دارد، در حالیکه سال گذشته در 29 رشته پذیرش دانشجو داشته است. بنابراين به دانش آموزان محترم توصیه می گردد در هنگام انتخاب رشته احتمال قبولی 100 درصد در هیچ کدام از رشته های انتخابی را ندهند و همچنین احتمال قبولی در هر کدام از رشته های انتخاب شده را نیز بدهند. به عنوان مثال دانشجویی بر اساس رتبه های سال پیش، قبولی در انتخاب بیستم خود را بدیهی می داند و در انتخاب رشته های بعدی دقت لازم را به عمل نمی آورد و با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت انتخاب رشته سایر داوطلبان، ممکن است فرد در انتخابی پایین تر مثلاً انتخاب چهلم پذیرفته شود که ممکن است فرد هیچ شناختی نسبت به این رشته نداشته باشد و در آینده با مشکلاتی مواجه گردد. بنابراین دانش آموزان در انتخاب هرکدام از 100 رشته انتخابی خود دقت لازم را به عمل آورند واحتمال اینکه در هر کدام از این رشته ها پذیرفته شوند را در نظر گیرند.

  • در پایان از دانش آموزان محترم درخواست می کنم که حتماً با مشورت مشاورین و افراد آشنا به رشته های تحصیلی به انتخاب رشته بپردازند وهرگز این مرحله از ورود به دانشگاه را دست کم نگیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا